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bill burke has made annual trips to indochina since 1982, a region that has both horrified and fascinated his generation. earlier volumes of burke's photography, such as i want to take picture and mine fields, have focused on the general populace and post-war cultures of both rural and urban vietnam and cambodia. he is interested in the flotsam and jetsam of lands familiar to most of us in name only. all of the artistic strength he has gathered over the years reveals itself in full force in this powerful new book that focuses on the architectural heritage of those same countries. a textured approach informs his images; burke uses a thick black pen to write on his photographic prints, all made using polaroid type 55 film, with all of its method-soaked edges and torn emulsion visible. the remnants of french colonialism, the british occupation, and the american war, as it is known in vietnam, are all there. burke's survey of buildings and street corners, still rural and urban and organized by his own internal logic, gives the word 'vietnam' a substance beyond the word 'war'. writes the online journal remote_a photo eye.

bill burke, 1994: "built as department of public works, now headquarters of military police" (Bildunterschrift) was die japanische besetzung des 2. weltkrieges, zwei indochina kriege und die düsterkeit des erstarrten vietnam-kommunismus nicht geschafft haben, nämlich die topographie der geschichte und deren baulichen zeugen zu zerstören, damit hat der turbokapitalismus nach der spielart asiatische tiger keinerlei probleme. das buch von bill burke ist nun auch in deutscher übersetzung unter dem titel indochina. ehemals privatbesitz erschienen. nicht dass beim anblick verfallener schulen aus der französischen kolonialzeit wehmut aufkommen sollte, aber um die spuren von geschichte ist es immer schade. nun, auch fotografien mögen helfen, das andere, weil vergangene, zu verstehen. denn burke bedient sich nicht einer sentimentalen geste sondern trauriger bestimmtheit: deshalb vermögen sehende mag beim anblick seiner fotografien wohl auch zu lernen. und so nehmen wir das resignative leitmotiv zur kenntnis: autrefois maison privée, maintenant, poste de police. temps de sihanouk, cinema. aujourd´hui bureau de la partie. mit dem kapitalismus hat 1988 in phnom penh noch niemand gerechnet.
 

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